6 thoughts on “Aktiivisen sijoittamisen realiteetit”
Comments are closed.
Comments are closed.
Olen lisännyt Jyrkin Listalle kvartaalitulosten muistiinpanot. Aluksi muistiinpanoja on tehty laatuyhtiöiden listan osakkeille ja tarkoitus on laajentaa muistiinpanoja myös suurimpien Suomi-yhtiöiden osakkeille. On todennäköistä, että
Yleistä
Luin Puttosen kirjan. Se on hyvä ja selkeä.
Kirja jakautuu kahteen osaan kuten nimikin sanoo. Miten miljoona hankitaan ja miten se kulutetaan.
Alla joitakin Puttosen keskeisiä havaintoja
Yritykset investoivat, kasvavat, maksavat enemmän veroja ja lisäävät työvoimaa, jos sijoitetun pääoman tuoto (voitto) on riittävällä noin 7..8% tasolla. Yhteisöverojen tulevaa kevennystä kritisoidaan turhaan. Olennaista
Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen toimeksiannosta professori Samuli Knüpfer on nimitetty selvityshenkilöksi, jonka tehtävänä on arvioida mahdollisuuksia soveltaa Ruotsin rahastoeläkemallia (premiepension) Suomessa. Selvityshenkilön toimikausi päättyy tammikuussa 2027.
Ruotsin

Miksi Subprime ei ole Suomeksi Paskalaina?
Sharpe Suomeksi
A passive investor passive management Passiiviset sijoittajat
An active investor active management Aktiiviset sijoittajat
Suomessa käytetään termiä aktiivinen sijoittaja, jonka informaatioarvo on NOLLA.
Kannattaisi käyttää termejä
aktiivinen salkku = salkku ei ole indeksi
aktiivinen salkunhoitaja = käy kauppaa salkulla
passiivinen salkku = salkku on indeksi
passiivinen salkunhoitaja = ei käy kauppaa salkulla
Esimerkki
Kysymys: Onko Antti Herlin aktiivinen sijoittaja?
Vastaus: Antilla on aktiivinen salkku, eli ei indeksisalkkua, mutta Antti on passiivinen salkunhoitaja, hän istuu perse Koneen päällä.
aktiivinen sijoittaminen ja odotusarvo
Noissa tutkimuksissa taitaa usein tulla esiin tuo ammattisijoittajien ylisuuri luottamus omiin kykyihinsä.
Aktiivinen salkunhoito ei siis kokonaisuudessa kannata, ja tuotoissa on paljon kyse satunnaisuudesta mutta ainakin lyhemmän aikajänteen treidauksessa näyttäisi olevan pienellä osalla porukasta positiivinen odotusarvo ja isommalla porukalla sitten negatiivinen odotusarvo. Itse veivasin viisi vuotta Helsingin pörssin osakkeita – yhteensä suuruusluokkaa satatuhatta kauppaa – ja tuntui olevan positiivinen odotusarvo kunnes viimeisten kuukausien aikana sitten valahti ensin nollan tuntumaan ja sitten pikkuisen sen alle, jolloin sitten lopetin touhun ainakin toistaiseksi.
Lauri
Ei mitään uutta auringon alla
uhkapelit ja uhkapelit
Samantyyppistä uhkapelikuvausta on ainakin Casanovan muistelmissa, viihdyttävää luettavaa nekin.
Itse en ole oikeastaan ikinä edes tykännyt käydä kasinolla tai muutenkaan pelata uhkapelejä, vaikka pelit ja peliteoriat ovatkin kiinnostaneet. Pidin treidaustyyliäni aika vähäriskisenä (vähempiriskisenä kuin tavanomaisen pitkäaikaissalkun holdaamista), ainakin kun riski määritellään perinteiseen tapaan tuottojen jakaumalla. Sitten pelin mielekkyyttä arvioitaessa jääkin enää tuoton odotusarvo, ja siitähän saa hyvän kuvan tekemällä ison määrän kauppoja (pelaamalla ison määrän yksittäisinä pelejä), jolloin satunnaistekijöiden vaikutus pyyhkiytyy melkein kokonaan pois.
Lauri
Oiva uhkapeli
Voi harjoittaa "kiinteistösijoittamista"
samalla. http://pelikone.fi/pelit/kasinopelit/Governor-of-Poker-2/6945
T. Juha
Tutkimusta
Jarkon avaama tutkimus on ikävä esim. siitä, miten tutkimuksia usein tehdään ja miten niihin luetetaan.
"psykologian opiskelijoita – ei siis välttämättä harrastelijasijoittaja"
Sanoisin, että erittäin suurella todennäköisyydellä eivät ole yhtään mitään sijoittajia. Tuollainen tutkimuspopulaatio on vain niin helppo saada kokoon.
T. Juha