Mag7+ tilannepäivitys
3 Tuloskausi Q1 Micronia lukuun ottamatta Q1-tulokset ovat tulleet. Viimeisimpänä Broadcom viime yönä. Micron tulee vasta 24.6. Mag7 liikevaihdon kasvu oli keskimäärin 25%, suurin kasvu 85% NVidialla ja pienin
3 Tuloskausi Q1 Micronia lukuun ottamatta Q1-tulokset ovat tulleet. Viimeisimpänä Broadcom viime yönä. Micron tulee vasta 24.6. Mag7 liikevaihdon kasvu oli keskimäärin 25%, suurin kasvu 85% NVidialla ja pienin
3 Johdanto Korkoa korolle -laskuri on opetustarkoitukseen suunniteltu työkalu, jolla voit havainnollistaa sijoitusten pitkäaikaista kasvua ja suunnitella eläkesäästämistä. Sovellus auttaa ymmärtämään, miten aika markkinoilla, säännölliset sijoitukset ja tuottojen uudelleensijoittaminen kasvattavat
Osakeanalyysiini on tullut paljon uusia ominaisuuksia. Tässä kerron vain niistä. Aiemmat toiminnallisuudet löytyvät artikkelista https://piksu.net/osakeanalyysi-sergion-lista/ Ja koko työkalu osoitteesta https://piksu.net/sergio/ Uusia ominaisuuksia
2 Laitoin Lovablen tekemään esittelyn osakevalintatyökalustani, johon on tullut aika paljon uusia ominaisuuksia. https://piksu.net/sepon-screener/ Useimmat ilmaiset osakeskannerit pysähtyvät S&P 500 -tasoon: hyvin tehtyjä Yhdysvaltain päälistauksen näkymiä, mutta kun salkussa on
4 Seurasin etänä yhtiökokousta osittain. Alla joitakin kommenttejani. Lopussa linkki koko kokouksen videoon ja siitä tehtyihin tekoäly-yhteenvetoihin. Yhtiökokous on hieman muuttanut muotoaan. CNBC aloitti lähetyksen perinteisesti muutamalla haastattelulla. Olivat
3 Päätin kokeilla miten automaattikaupankäynti sujuisi tekoälyn avulla. Avasin tilin amerikkalaiselle Alpaca-välittäjälle, joka on keskittynyt juuri tällaiseen kaupankäyntiin. Sijoitin tilille kuukausi sitten 100 000 taalaa leikkirahaa. Tämän voi aktivoida käyttämään myöhemmin
4 https://www.sinisaariconsulting.com/tools/finnish_dashboard.html EBIT-ennusteita muutettu vain vähän. P/E-luku on edullisin Valmetilla. Valmetin shorttipositiot ovat myös pienentyneet. Valmet on edullinen myös PEG-luvulla mitattuna, samoin Nokian Renkaat. Renkaiden lukuun vaikuttaa hyvin alhainen EBIT-taso
https://piksu.net/sergio/ Osakeanalyysissäni on kohdassa ”Seulonta ja Pisteytys” lista, johon AI on pisteyttänyt yhtiöitä eri kriteerien perusteella. Tässä 10 parasta. Minulla on myös muita pisteytyksiä, tämän lisäksi viisi muuta. Vertasin näitä
3 https://piksu.net/sergio/ Osakeanalyysissani on mukana reilu 100 yhtiötä, joista noin puolet on myös salkussani. Pyrin seuraamaan näitä yhtiöitä monipuolisesti, vertaamaan niitä toisiinsa ja pisteyttämään eri kiriteerien avulla, Yhtiökohtainen seuranta Seurannassa
3 Kaikilta yhtiöiltä on nyt tullut tulos vuodelta 2025. Viimeiseksi NVidia viime yönä. Alla yhteenvedot tuloksista numeroiden valossa. Liikevaihto ja liikevoitto Vähintään 15% kasvu näkyy vihreänä. Liikevaihdon kasvu oli useimmilla
4 Otin Micronin mukaan, vaikka se onkin kooltaan paljon pienempi. Yhtiö on mielestäni kiinnostava matalan arvostuksen ja vahvojen kasvunäkymien takia. Luvut perustuvat TIKRin konsensusennusteisiin. Liikevaihto kovimmat kasvajat sekä vuodelle
5 Salkun 10 suurinta ovat pysyneet melko samoina. Apple on noussut takaisin joukkoon ja Harvia pudonnut. 10 suurinta muodostaa noin puolet salkun arvosta ja loput 50 toisen puolen. Maajakauma on
2 HAUTO osinko pysyy hyvänä jatkossakin, vaikka laskee arvostus matala tuotto vuoden alusta (kurssi+osinko) hieman plussalla reilusti laskeva EBIT lähivuosina maksaa osinkoa 4 kertaa vuodessa VAR vakaa osinko arvostus matala
3 https://sepposinisaari.lovable.app/ Olen uusinut sivustoni ja sieltä löytyy useita sijoittajalle sopivia työkaluja ja materiaaleja. Valitse painike ”Työkalut ja seuranta” Osakeanalyysityökalu sama mikä löytyy Piksusta osoitteesta https://piksu.net/sergio/ tietoa työkalun käytöstä löytyy
2 https://www.sinisaariconsulting.com/ Lisäsin sivustolleni tekoälyn ystävällisellä avustuksella koekäyttöön pari uutta työkalua, joista kuulisin mielelläni kommentteja. Uusi osakeanalyysityökalu pisteyttää seurannassani olevat osakkeet monien kriteerien perusteella etusivulle tulee ensin Top 10 sen
https://www.sinisaariconsulting.com/StockAnalysisTool.html Tuloskausi on lopussa ja olen päivittänyt ennusteet vuosille 2025 ja 2026. Tuloskausi kokonaisuutena jäi hieman positiivisen puolelle. Kymmenen erilaisen rankingin yhteenvedossa norjalaiset osakkeet ovat edelleen kärjessä, syynä matala arvostus,
2 Assa Abloy hidas tuloskasvu tänä vuonna melko kallis yhtiöksi, jonka ennakoitu tuloskasvu on alle 10 % luokkaa lähivuosina kurssi noussut hieman tänä vuonna Atlas Copco negatiivinen tuloskasvu tänä vuonna
1 Kone hidas tuloskasvu tänä vuonna melko kallis yhtiöksi, jonka ennakoitu tuloskasvu on 10 % luokkaa lähivuosina kurssi noussut vahvasti tänä vuonna Konecranes hidas tuloskasvu tänä vuonna arvostus melko edullinen,
3 Minulla on Nordnetin sijoitusvakuutuksesa seuraavat norjalaisyhtiöt: Hauton osinko ja tulos ovat laskusuunnassa, mutta osinko pysyy hyvällä tasolla. Jakaa osinkoa 4 kertaa/vuosi, VARin osinko pysyy vakaana ja hyvällä tasolla. Tuloskasvu
Yhtiökohtaiset arvioni konsensuksen perusteella Alphabet Tuloskasvu on vahvaa tänä vuonna, mutta putoaa huomattavasti ensi vuonna, en ymmärrä miksi? P/E-arvostus on 26 ja EV/EBITDA 16, jota ei voi pitää erityisen korkeana.