Suomikuplaa aletaan vihdoinkin ymmärtämään?

Olen iloinen…

Salilta tultuani luin tämän finanssialan keskusliiton haastattelun. Olen mahdollisesti koko bloginkirjoittamisurani ajan yrittänyt avata ymmärrystä Suomessa olevaan kuplaa, joka pääasiassa kiteytyy ylihinnoiteltuihin varallisuusarvoihin.

Erityisesti on tärkeää, että tämä jo huomioidaan:

"Erjantin mukaan FK on muutenkin huolissaan kotitalouksien velkaantumisasteesta. Monessa asuntovelkaisen perheessä kukkaron nyörit on vedetty niin tiukalle, että jo pieni korkojen nousu voi romuttaa talouden."

Väittäisin, että nyt vihdoin muuallakin kuin Piksussa aletaan päästä asian ytimeen. FK onkin mielestäni nyt miettimistä, että kuinka tähän tilanteeseen ollaan päädytty. Toinen vaihtoehto tietysti on se, että asia on ymmärretty, mutta siitä ei olla välitetty, kun lyhyen aikavälin voitot pankeille ovat olleet mukavat.

Olisiko tämä jo pankkituen varmistelua tulevaisuutta varten?

Finansioituminen ja korkeammat varallisuusarvot ovat luoneet kestänättömän talouden, mutta on vahingollista, että siitä vasta nyt aletaan keskustelemaan.

Yleensä kuplaan ajautuneiden ja kilpailukyvyttömien kansantalouksien viimeinen kasvun ja optimismin peruste on se, että "onhan meillä varallisuutta," jolka tarkemmin merkitsee velkasi otettua asuntovarallisuutta.

Tämän olen Suomessa nähnyt tapahtuvan nyt. Samaan aikaan verotusta ajetaan hyödyntämään yhä enemmän tuota varallisuutta.

Olen iloinen…

Salilta tultuani luin tämän finanssialan keskusliiton haastattelun. Olen mahdollisesti koko bloginkirjoittamisurani ajan yrittänyt avata ymmärrystä Suomessa olevaan kuplaa, joka pääasiassa kiteytyy ylihinnoiteltuihin varallisuusarvoihin.

Erityisesti on tärkeää, että tämä jo huomioidaan:

"Erjantin mukaan FK on muutenkin huolissaan kotitalouksien velkaantumisasteesta. Monessa asuntovelkaisen perheessä kukkaron nyörit on vedetty niin tiukalle, että jo pieni korkojen nousu voi romuttaa talouden."

Väittäisin, että nyt vihdoin muuallakin kuin Piksussa aletaan päästä asian ytimeen. FK onkin mielestäni nyt miettimistä, että kuinka tähän tilanteeseen ollaan päädytty. Toinen vaihtoehto tietysti on se, että asia on ymmärretty, mutta siitä ei olla välitetty, kun lyhyen aikavälin voitot pankeille ovat olleet mukavat.

Olisiko tämä jo pankkituen varmistelua tulevaisuutta varten?

Finansioituminen ja korkeammat varallisuusarvot ovat luoneet kestänättömän talouden, mutta on vahingollista, että siitä vasta nyt aletaan keskustelemaan.

Yleensä kuplaan ajautuneiden ja kilpailukyvyttömien kansantalouksien viimeinen kasvun ja optimismin peruste on se, että "onhan meillä varallisuutta," jolka tarkemmin merkitsee velkasi otettua asuntovarallisuutta.

Tämän olen Suomessa nähnyt tapahtuvan nyt. Samaan aikaan verotusta ajetaan hyödyntämään yhä enemmän tuota varallisuutta.

Lars kirjoitti jo aika hyvän selvennöksen siitä, mitä korkojen verovähennykselle tulee tapahtumaan. Itselläni on samanlainen näkemys: verovähennystä ei tulla kerralla poistamaan, mutta hiljakseen ajan kuluessa.

Tulevaisuutta ei pidä rakentaa poliitikkojen ja pankkitiskillä saatujen neuvojen varaan!

Related Posts

Salkun rakenne Sijoittaminen

Jyrkin Listalle tuloskierroksen muistiinpanoja

Olen lisännyt Jyrkin Listalle kvartaalitulosten muistiinpanot. Aluksi muistiinpanoja on tehty laatuyhtiöiden listan osakkeille ja tarkoitus on laajentaa muistiinpanoja myös suurimpien Suomi-yhtiöiden osakkeille. On todennäköistä, että

Talous Yhteiskunta

Uutinen juhannuksen varjosta

Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen toimeksiannosta professori Samuli Knüpfer on nimitetty selvityshenkilöksi, jonka tehtävänä on arvioida mahdollisuuksia soveltaa Ruotsin rahastoeläkemallia (premiepension) Suomessa. Selvityshenkilön toimikausi päättyy tammikuussa 2027.
Ruotsin