Tekes ja Suomen peliteollisuus valmiita vastaanottamaan Nokia osaajia
Tekes ja Suomen kukoistava peliteollisuus valmiita vastaanottamaan Nokia osaajia. (toimituksen huomio).
Suomesta löytyy vankkaa osaamista pelien alueella. Tekes kannustaa pelialaa kasvuun ja kansainvälistymään.
Peliala on koko 2000-luvun ollut viihdeteollisuuden nopeimmin kasvava alue. Vuonna 2008 maailman peliteollisuuden arvo oli noin 50 miljardia dollaria (elokuvateollisuus 84 miljardia, tallennettu musiikki 30 miljardia). Pelit ottavat elokuvaa kiinni muutaman miljardin vuosivauhdilla.
Pelialan kattojärjestön Neogames ry:n ja Suomen Pelinkehittäjät ry:n selvityksen mukaan peliala on Suomen taloudellisesti merkittävin kulttuurivientiala. Viennin arvo vuonna 2008 oli noin 75 miljoonaa euroa. Se on kyennyt tuottamaan merkittäviä kansainvälisiä menestystarinoita ja huipputuotteita, kuten Rovion Angry Birds, Sulakkeen Habbo Hotel, Remedyn Max Payne ja Digital Chocolaten iPhone-pelit.
Suomen osaamisen taustalla on muun muassa pelikulttuuri, jonka ympärillä toimii paljon organisoitua harrastustoimintaa, kuten Assembly-tapahtuma, vahva teknologiaosaaminen ja hyvä hinta-laatusuhde useisiin länsimaihin nähden.
Tulevaisuuden mahdollisuuksia nähdään pelien digitaalisessa jakelussa, jossa ei synny logistisia eikä pakkauskustannuksia. Kehittäjälle jää aiempaa suurempi osuus tuotosta. Digitaalista jakelua ovat menestyksekkäästi hyödyntäneet esimerkiksi suomalaiset peliyritykset Housemarque, Frozenbyte, Secret Exit ja RedLynx.
Tulevaisuudessa pelit ja simulaatiot voivat olla myös osana koulujen oppimisympäristöjä ja yritysten koulutusta ja valmennusta.
Tekes mukana menestystä rakentamassa
Tekes rahoitti Suomen pelialan yritys- ja tutkimusprojekteja vuonna 2009 noin 6,5 miljoonalla eurolla. Vuositasolla alaa on rahoitettu useilla miljoonilla euroilla. Tekesin ohjelmista erityisesti Verso – Vertical Software Solutions on edistänyt alan kehitystä.
Pelialan osaamisen ja kehitysprojektien rahoitus on ollut Tekesissä systemaattista ja pitkäjänteistä. Rahoitus ja lisäpalvelujen tarjonta aloitettiin vuonna 2001 USIX-teknologiaohjelmassa. Täydellä teholla se käynnistyi FENIX – Vuorovaikutteinen tietotekniikka -ohjelmassa vuonna 2003.
Vuonna 2007 Verso-ohjelmassa rakennettu Play Finland -sivusto esittelee Suomen pelialaa kansainvälisille julkaisijoille, sijoittajille ja kaikille kiinnostuneille. Neogames julkaisee uuden pelialan tutkimuksen keväällä 2011.
Kuva: Frozenbyte
Lue myös: Digitaaliset pelit muuttuvat palveluiksi
Kommentit