Omppu vastaan Nokia

Nokian haaste Apleelle Iphonen patenttirikkomuksista on saanut paljon julkisuutta. (Economist). Patenttiriidat eivät ole mikään uusi asia. Myöskään näyttävät operaatiot niihin liittyen eivät ole poissuljetuja.

Muistelen takavuosina omalle kohdalle sattunutta tapausta Ranskassa. Ranskalaisen yhtiön tuotteiden epäiltiin rikkovan työnanatajani patentteja. Jotta patenttiloukkaus voidaan osoitta piti osoittaa että yhtiö myy ja markkinoi riidanalaista tuotetta Ranskassa. Valitsimme näyttävän tavan osoittaa rikkomus: Kilpailijan messuständille lähetettiin virkapukuiset santarmit takavarikoimaan esittelylaitteet. Riita sovittiin myöhemmin vähin elein.

Homo Economicus miettii miten iso osuus näyttävästä patenttiriidasta (joka on nostettu nopeasta käsittelystä tunnetussa Delawaren osavaltiossa) on markkinointikikkaa ja kuinka iso osuus on todellista korvauksen tavoittelua?

Erilaiset korvaukset/royaltit eivät markkinatilannetta muuta vaikka rahasummat liikkuisivat sadoissa miljoonissa. Suurempi vaikutus sattaisi olla applen imagotappio (höh, kopiokalleja kuitenkin). Jokin raflaava operatio voisi vielä tukea asiaa. Miten olisi jos oikeusavustaja veisi Jobsin kädestä uusimman Minäpuhelimen jossakin esittelytilaisuudessa?

Mahdollistahan on myös että Nokia aikoo käyttää patenttiriitojen ydinasetta : myynnin kieltoa. Muutaman kuukaudenkin myyntistoppi parhaaseen joulusesonkiaikaan (2010) olisi kova isku. Ehkä tämä on syy miksi sopimukseen ei ole päästy. Myöhään kännykkäbisnekseen tulleena Applella ei liene perusteknologiaan liittyviä patentteja joiden kanssa käydä vaihtokauppaa.

Kumpi voittaa? Yrityksistä veikkaan Nokiaa, mutta yksi voittajataho on varma: Asianajajat.

Jonkin verran patenttiasioihin sotkeutuneena tiedän rikkomusten osoittaminen ei vältäämättä ole helppoa. Tuotteen fyysisiä ominaisuuksia kuka tahansa pystyy päältäpäin näkemään, mutta kun mennään ohjelmistojen syövereihin kaikki hämärtyy. Patenttitekstejä luetaan kuin piru raamattua ja käydään semanttista asemasotaa.

Mutta, ei muuta kuin lycka till Nokia. Vapaamatkustajia ei sallita!

Nokian haaste Apleelle Iphonen patenttirikkomuksista on saanut paljon julkisuutta. (Economist). Patenttiriidat eivät ole mikään uusi asia. Myöskään näyttävät operaatiot niihin liittyen eivät ole poissuljetuja.

Muistelen takavuosina omalle kohdalle sattunutta tapausta Ranskassa. Ranskalaisen yhtiön tuotteiden epäiltiin rikkovan työnanatajani patentteja. Jotta patenttiloukkaus voidaan osoitta piti osoittaa että yhtiö myy ja markkinoi riidanalaista tuotetta Ranskassa. Valitsimme näyttävän tavan osoittaa rikkomus: Kilpailijan messuständille lähetettiin virkapukuiset santarmit takavarikoimaan esittelylaitteet. Riita sovittiin myöhemmin vähin elein.

Homo Economicus miettii miten iso osuus näyttävästä patenttiriidasta (joka on nostettu nopeasta käsittelystä tunnetussa Delawaren osavaltiossa) on markkinointikikkaa ja kuinka iso osuus on todellista korvauksen tavoittelua?

Erilaiset korvaukset/royaltit eivät markkinatilannetta muuta vaikka rahasummat liikkuisivat sadoissa miljoonissa. Suurempi vaikutus sattaisi olla applen imagotappio (höh, kopiokalleja kuitenkin). Jokin raflaava operatio voisi vielä tukea asiaa. Miten olisi jos oikeusavustaja veisi Jobsin kädestä uusimman Minäpuhelimen jossakin esittelytilaisuudessa?

Mahdollistahan on myös että Nokia aikoo käyttää patenttiriitojen ydinasetta : myynnin kieltoa. Muutaman kuukaudenkin myyntistoppi parhaaseen joulusesonkiaikaan (2010) olisi kova isku. Ehkä tämä on syy miksi sopimukseen ei ole päästy. Myöhään kännykkäbisnekseen tulleena Applella ei liene perusteknologiaan liittyviä patentteja joiden kanssa käydä vaihtokauppaa.

Kumpi voittaa? Yrityksistä veikkaan Nokiaa, mutta yksi voittajataho on varma: Asianajajat.

Jonkin verran patenttiasioihin sotkeutuneena tiedän rikkomusten osoittaminen ei vältäämättä ole helppoa. Tuotteen fyysisiä ominaisuuksia kuka tahansa pystyy päältäpäin näkemään, mutta kun mennään ohjelmistojen syövereihin kaikki hämärtyy. Patenttitekstejä luetaan kuin piru raamattua ja käydään semanttista asemasotaa.

Mutta, ei muuta kuin lycka till Nokia. Vapaamatkustajia ei sallita!

One thought on “Omppu vastaan Nokia

Comments are closed.

Related Posts

Salkun rakenne Sijoittaminen

Jyrkin Listalle tuloskierroksen muistiinpanoja

Olen lisännyt Jyrkin Listalle kvartaalitulosten muistiinpanot. Aluksi muistiinpanoja on tehty laatuyhtiöiden listan osakkeille ja tarkoitus on laajentaa muistiinpanoja myös suurimpien Suomi-yhtiöiden osakkeille. On todennäköistä, että

Talous Yhteiskunta

Uutinen juhannuksen varjosta

Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen toimeksiannosta professori Samuli Knüpfer on nimitetty selvityshenkilöksi, jonka tehtävänä on arvioida mahdollisuuksia soveltaa Ruotsin rahastoeläkemallia (premiepension) Suomessa. Selvityshenkilön toimikausi päättyy tammikuussa 2027.
Ruotsin