Veri virtaa kadulla! Osta Nokiaa ja muita osakkeita

Yhdysvaltainin DJIA-indeksin lasku oli eilen pahimmillaan -9,2%. Markkinoilla spekuloitiin hetkellisen paniikkimyynnin aiheutuneen näppäilyvirheestä. Sekaisin olisi mennyt miljardit ja miljoonat. Eli b (jenkkiläisten biljoona eli meidän miljardi) ja m miljoona. Oli syynä myynteihin näppäilyvirhe tai ei, pörssissä on nyt maailmanlopun tunnelmat.

Tuloskauden jälkeen on pelkästään tervehdyttävää isompi korjausliike markkinoilla. Taas kerran analyytikot ovat odottaneet liian hyviä tuloksia yrityksiltä. Yritysten tulokset ovat selkeästi parantuneet heikosta viime vuodesta ja talouden näkymät ovat kauttaaltaan piristyneet. Lähivuosina tuskin on kuitenkaan paluuta huippuvuosien 2005-2007 tuloslukuihin.

Pörssi on ollut villinä ja noussut huippulukemiin viime vuoden pohjien jälkeen. Alku vuonnakin ollaan noustu jatkuvasti. Kun ollaan noustu 50-70% on pelkästään tervehdyttävää, että markkinat ottavat välillä myös liikettä taaksepäin. Pitkänaikavälin keskiarvo pörssin tuotolla on 7-9% vuodessa.

Mitä ostaa nyt?

Itselläni on salkussa NOKIA, jonka hintaa pidän hyvin halpana. Nykykurssilla Nokian maksama osinko on 4,47%! Nokiaa potkitaan rajusti, vaikka sen tulos oli olosuhteisiin nähden melko hyvä. Arvioin lähivuosien nousupotentilaalin olevan selkeästi yli keskiarvon. Tämän päiväistä kurssia painaa lisäksi osingon irtoaminen. Nokian osake on tällä hetkellä -5,7% laskussa.

NOKIA

Kurssi 7.5. klo 10:30 – 8,40 €

P/E: 11,96

P/S: 0,81

P/B: 2,55

Tulos/osake (EPS): 0,70€

Yhdysvaltainin DJIA-indeksin lasku oli eilen pahimmillaan -9,2%. Markkinoilla spekuloitiin hetkellisen paniikkimyynnin aiheutuneen näppäilyvirheestä. Sekaisin olisi mennyt miljardit ja miljoonat. Eli b (jenkkiläisten biljoona eli meidän miljardi) ja m miljoona. Oli syynä myynteihin näppäilyvirhe tai ei, pörssissä on nyt maailmanlopun tunnelmat.

Tuloskauden jälkeen on pelkästään tervehdyttävää isompi korjausliike markkinoilla. Taas kerran analyytikot ovat odottaneet liian hyviä tuloksia yrityksiltä. Yritysten tulokset ovat selkeästi parantuneet heikosta viime vuodesta ja talouden näkymät ovat kauttaaltaan piristyneet. Lähivuosina tuskin on kuitenkaan paluuta huippuvuosien 2005-2007 tuloslukuihin.

Pörssi on ollut villinä ja noussut huippulukemiin viime vuoden pohjien jälkeen. Alku vuonnakin ollaan noustu jatkuvasti. Kun ollaan noustu 50-70% on pelkästään tervehdyttävää, että markkinat ottavat välillä myös liikettä taaksepäin. Pitkänaikavälin keskiarvo pörssin tuotolla on 7-9% vuodessa.

Mitä ostaa nyt?

Itselläni on salkussa NOKIA, jonka hintaa pidän hyvin halpana. Nykykurssilla Nokian maksama osinko on 4,47%! Nokiaa potkitaan rajusti, vaikka sen tulos oli olosuhteisiin nähden melko hyvä. Arvioin lähivuosien nousupotentilaalin olevan selkeästi yli keskiarvon. Tämän päiväistä kurssia painaa lisäksi osingon irtoaminen. Nokian osake on tällä hetkellä -5,7% laskussa.

NOKIA

Kurssi 7.5. klo 10:30 – 8,40 €

P/E: 11,96

P/S: 0,81

P/B: 2,55

Tulos/osake (EPS): 0,70€

Osinko: 0,40€ – 4,47%

Omat ostoni NOKIAn kanssa olin sijoittanut vuoden 2009 loppuun. Keskihinta 9,14€. Mieleni tekisi ostaa lisää, mutta koska osake on jo selkeässä ylipainossa salkussani en lisää.

Näen nykyisen paniikkimyynnin pörssissä hyvänä ostosignaalina kaikille osakkeille. Nyt on ERINOMAINEN hetki lisätä tai aloittaa osakesäästäminen. " Osta osakkeita, kun veri virtaa kadulla!"

2 thoughts on “Veri virtaa kadulla! Osta Nokiaa ja muita osakkeita

    1. Maltti on valttia

      Maltti on valttia ja Nokiastakin irtosi osinko. Tätä markkinoilla olevaa likviditeettiä, velkaantumista käsittelin aika monessa kirjoituksessani.. Kreikan tilanne oli riski johon saattoi varautua. Siis valkoinen joutsen tai jos edes sitäkään, koska velaksi ei voi elää loputtomiin…

      Toki ei sitä tiedä, jos joku shorttikielto tulee tai EKP alkaa ostamaan etelä-euroopan papereita, mutta jos katsomme tuloskien takana olevia ajureita on se ollut velkaantuminen, joka ei yksinkertaisesti enään vaan toimi.

Comments are closed.

Related Posts

Salkun rakenne

Oman salkun analysointityökalu

Analysoi salkkusi
 

Tein työkalun portfolion analysointiin ja uudelleentasapainottamiseen.

Kaikki käsitellään vain selaimessasi, eikä sitä tallenneta mihinkään.

https://my-portfolio-analyzer.lovable.app/

Valitse kieli oikeasta yläkulmasta

Tuo portfoliosi Excel-muodossa (huomioi osaketunnusten loppuosat, joita tarvitaan

Sijoittaminen

SpaceX ja passiivisten markkina-arvopainotteisten sijoitusrahastojen ongelma

Helsinki Capital Partnersin uutiskirjeessä lausutaan:

”Kun näin suuren markkina-arvon yhtiö (esim. SpaceX) lisätään pääindekseihin, se laukaisee markkinoilla ketjureaktion. Passiiviset indeksirahastot ovat sääntöjensä puitteissa pakotettuja ostamaan kyseistä

Talous Yhteiskunta

Persianlahdella rauha harvinaisen kaukana

Markkinat saivat maanantaina taas muistutuksen Persianlahden kriisin todellisesta tilasta propagandasta siivottuna. Brent-futuurit pomppasivat päälle viisi prosenttia, kun Israel ja Iran vaihtoivat ohjusiskuja huolimatta Donald Trumpin vakuutteluista neuvottelujen