Esimerkin voima: Bonarit ja muut palkkiot

Kun talouskäyrät osoittavat kaakkoon herättävät johdon (ja omistajien) palkkiot usein pahennusta. Esimerkin voima on suuri – jos menee huonosti on kaikien osallistuttava säästötalkoisiin , oli k.o summalla merkitystä kokonaisuuden kannalta vai ei.

Jenkeissä AIG:n bonukset saa jopa Obaman takajaloilleen. Ruotsissa pankkien johtajat menivät halpaan kun luulivat että pelkästään bonukset ovat suurennuslasin alla. Mm SEB joutui perumaan toimarin roiman palkankorotuksen. Kotivantaalla johtajat luopuvat viikon palkasta ja luottamushenkilöt (joita on kuulemma yhteensä n. 350) luopuvat syyskuun korvauksistaan. Summat ovat pieniä, arviolta n. 90000€ luottamushenkilöiden osalta. Kun budjetissa ammottava aukko on 40-50M€ vuositasolla, niin moiset summat katoavat kuin mustaan aukkoon.

Efekti on pääasiassa psykologinen – myös päättäjät ovat talkoissa mukana. Se kertoo että nyt on tosi kyseessä ja että olemme itse säästöjen takana. Varsinaiset häviäjät tai säästäjät tässä on itse asiassa puolueiden paikallisjärjestöt,jotka yllensä ottavat 20 …40% luottamushenkilön palkkioista, ja valtio joka tällaisesta lähes aina sivutoimisesti hoidettavasta tehtävästä usein lohkaisee puolet veroina.  Vaarana voikin olla että juuri nyt kun keskustelua erilaisista vaihtoehdoista tarvittaisiin entistä enemmän puolueet joutuvat perumaan viimeisetkin yleisötilaisuudet.

Tuolla ne vaan istuskelee kabineteissa ja leikkavat meidän palveluita. Eivät edes viitsi kuunnella meitä – roikaleet. No, voin vakuuttaa että hauskaa ei ole. Valittavana on joko velka&vero-suo tai palvelu(ton) helvetti.

Kun talouskäyrät osoittavat kaakkoon herättävät johdon (ja omistajien) palkkiot usein pahennusta. Esimerkin voima on suuri – jos menee huonosti on kaikien osallistuttava säästötalkoisiin , oli k.o summalla merkitystä kokonaisuuden kannalta vai ei.

Jenkeissä AIG:n bonukset saa jopa Obaman takajaloilleen. Ruotsissa pankkien johtajat menivät halpaan kun luulivat että pelkästään bonukset ovat suurennuslasin alla. Mm SEB joutui perumaan toimarin roiman palkankorotuksen. Kotivantaalla johtajat luopuvat viikon palkasta ja luottamushenkilöt (joita on kuulemma yhteensä n. 350) luopuvat syyskuun korvauksistaan. Summat ovat pieniä, arviolta n. 90000€ luottamushenkilöiden osalta. Kun budjetissa ammottava aukko on 40-50M€ vuositasolla, niin moiset summat katoavat kuin mustaan aukkoon.

Efekti on pääasiassa psykologinen – myös päättäjät ovat talkoissa mukana. Se kertoo että nyt on tosi kyseessä ja että olemme itse säästöjen takana. Varsinaiset häviäjät tai säästäjät tässä on itse asiassa puolueiden paikallisjärjestöt,jotka yllensä ottavat 20 …40% luottamushenkilön palkkioista, ja valtio joka tällaisesta lähes aina sivutoimisesti hoidettavasta tehtävästä usein lohkaisee puolet veroina.  Vaarana voikin olla että juuri nyt kun keskustelua erilaisista vaihtoehdoista tarvittaisiin entistä enemmän puolueet joutuvat perumaan viimeisetkin yleisötilaisuudet.

Tuolla ne vaan istuskelee kabineteissa ja leikkavat meidän palveluita. Eivät edes viitsi kuunnella meitä – roikaleet. No, voin vakuuttaa että hauskaa ei ole. Valittavana on joko velka&vero-suo tai palvelu(ton) helvetti.

Related Posts

Salkun rakenne

Oman salkun analysointityökalu

Analysoi salkkusi
 

Tein työkalun portfolion analysointiin ja uudelleentasapainottamiseen.

Kaikki käsitellään vain selaimessasi, eikä sitä tallenneta mihinkään.

https://my-portfolio-analyzer.lovable.app/

Valitse kieli oikeasta yläkulmasta

Tuo portfoliosi Excel-muodossa (huomioi osaketunnusten loppuosat, joita tarvitaan

Sijoittaminen

SpaceX ja passiivisten markkina-arvopainotteisten sijoitusrahastojen ongelma

Helsinki Capital Partnersin uutiskirjeessä lausutaan:

”Kun näin suuren markkina-arvon yhtiö (esim. SpaceX) lisätään pääindekseihin, se laukaisee markkinoilla ketjureaktion. Passiiviset indeksirahastot ovat sääntöjensä puitteissa pakotettuja ostamaan kyseistä