Jag känner mig fånig.

                                                                                                                                    juni2009

      Bästa läsare.

     Det är visst nödvändigt att jag skall skriva någonting klokt och förnuftigt om ekonomi, värdepappermarknader, global regression , räntor och bostadspriser. Jag kan inte varaentydig, målmedveten eller något annat som har någon betydelse; såfort det ljusnar i någotland eller på något område så stockas ännu mörkare moln på de övriga. För tillfället känner jag mig som en sömmerska  vars symaskin har hakat op sig på enbart siksaksöm; så kanske maskinolja hjälper men kanske det behövs tid och tålamod förrän man ser något resultat. Hur kan man förstå något som inte håller samma kurs två dagar i streck? Skall man egentligen förstå eller bara titta,kontolera och konstatera att så gick det idag. Det är lätt att vara efterklok så varför skall man fudera på alla saker på förhand.Nu är det sommar och fåglarna sjunger ,vinden susar i träden och vågorna skvalpar vid stranden så vilket är värdefullare; de vakra stunderna eller de världsomfattande ekonomiska fiaskot?
         Trevlig och  varm sommar.              
                                                                                     Hälsn. Anne

                                                                                                                                    juni2009

      Bästa läsare.

     Det är visst nödvändigt att jag skall skriva någonting klokt och förnuftigt om ekonomi, värdepappermarknader, global regression , räntor och bostadspriser. Jag kan inte varaentydig, målmedveten eller något annat som har någon betydelse; såfort det ljusnar i någotland eller på något område så stockas ännu mörkare moln på de övriga. För tillfället känner jag mig som en sömmerska  vars symaskin har hakat op sig på enbart siksaksöm; så kanske maskinolja hjälper men kanske det behövs tid och tålamod förrän man ser något resultat. Hur kan man förstå något som inte håller samma kurs två dagar i streck? Skall man egentligen förstå eller bara titta,kontolera och konstatera att så gick det idag. Det är lätt att vara efterklok så varför skall man fudera på alla saker på förhand.Nu är det sommar och fåglarna sjunger ,vinden susar i träden och vågorna skvalpar vid stranden så vilket är värdefullare; de vakra stunderna eller de världsomfattande ekonomiska fiaskot?
         Trevlig och  varm sommar.              
                                                                                     Hälsn. Anne

One thought on “Jag känner mig fånig.

  1. Javisst

    Tiderna är såna att det går lika bra att prognosticera börsrörelser genom att se på svalornas flykt som genom att analysera själv eller lyssna på "De vise" – anlytiker

Comments are closed.

Related Posts

Salkun rakenne

Oman salkun analysointityökalu

Analysoi salkkusi
 

Tein työkalun portfolion analysointiin ja uudelleentasapainottamiseen.

Kaikki käsitellään vain selaimessasi, eikä sitä tallenneta mihinkään.

https://my-portfolio-analyzer.lovable.app/

Valitse kieli oikeasta yläkulmasta

Tuo portfoliosi Excel-muodossa (huomioi osaketunnusten loppuosat, joita tarvitaan

Sijoittaminen

SpaceX ja passiivisten markkina-arvopainotteisten sijoitusrahastojen ongelma

Helsinki Capital Partnersin uutiskirjeessä lausutaan:

”Kun näin suuren markkina-arvon yhtiö (esim. SpaceX) lisätään pääindekseihin, se laukaisee markkinoilla ketjureaktion. Passiiviset indeksirahastot ovat sääntöjensä puitteissa pakotettuja ostamaan kyseistä

Talous Yhteiskunta

Persianlahdella rauha harvinaisen kaukana

Markkinat saivat maanantaina taas muistutuksen Persianlahden kriisin todellisesta tilasta propagandasta siivottuna. Brent-futuurit pomppasivat päälle viisi prosenttia, kun Israel ja Iran vaihtoivat ohjusiskuja huolimatta Donald Trumpin vakuutteluista neuvottelujen