Maahanmuuttajien ”mamujen” virta korvaa suomalaisen talvisota identiteetin uudella

Suomeen tulvivat maahanmuuttajat "mamut" muuttavat pysyvästi ja nopeasti Suomen yhteiskuntarakenteen ja suomalaisen identiteetin. Samaistuminen Suomeen ei enää tapahdu "Täällä pohjan tähden alla" ja talvisodan hengessä. Suomalaisuus on kohta jotain aivan muuta.

Suomalaisuuden sisältö ankkuroituu tapaamme toimia yhdessä ja ne tavat on dokumentoitu Suomen lakiin. Se on ainoa pysyvä asia joka loppujen lopuksi määrittää miten me toimimme yhdessä, millä kielellä ja millä tavoilla.   

Mutosprosessi käynnistyi väestötilastojen mukaan jo kymmenisen vuotta sitten. Tähän asti vallinneen maahanmuuttovauhdin perusteella voimme sanoa, että tulevaisuudessa joka kolmas suomalainen on maahanmuuttaja – "mamu" ja nyt kiihtyvä virta antaa oleettaa, että lähes joka toinen suomalainen on muutaman kymmenen vuoden kuluttua mamu. Mutta mitä onkaan tuo tulevaisuuden suomalaisuus?

Suomen väestömuutokset (Lähde: Findikaattori)

Jotta mamut, heidän jälkeläisensä ja me aiemmin tulleet voimme olla ylpeitä suomalaisuudestamme, niin nuo tulevaisuudessa meitä yhdistävät arvot muodostuvat luultavasti jotenkin seuraavasti:

  1. Kaveria ei jätetä. Maahantulijoita ja muuten heikommassa asemassa olevia autetaan pääsemään osaksi yhteiskuntaa ja kaikkien perustarpeista huolehditaan.
  2. Vapaus ja valta.  Kaikki pääsevät henkilökohtaisesti, missä vaan mahdollista, päättämään omista asioistaan. Valta hajoitetaan niin alas kuin se kulloisenkin asian suhteen on järkevää. Tämä tuo meille kaikille vallan olla mukana päättämässä omista asioistamme ja myös vastuun itsestämme ja lähimmäisistämme.
  3. Selvät säännöt. Suomi on aina ollut sääntöyhteiskunta, jossa on selvät ja kaikille yhteiset säännöt, joita noudatetaan. Sääntöjä ei tarvita paljon, mutta niitä pitää olla. Kun toimii sääntöjen puitteissa niin kaikessa muussa saa sitten toteuttaa itseään ja saa vapauden. Suomen identiteettiä puolustettiin 1899 alkaneen ensimmäisen sortokauden aikana nimenomaan puolustamalla Suomen lakia. Tuo laki on lukko, joka sinetöi keskinäisen tapamme toimia ja sen sääntöihin kirjoitetaan se erityisyys mitä me edustamme. Niin on ollut ennen ja niin on oleva jatkossakin.

Ihmisten erilainen arvostus "eriarvostus" on positiivinen voima, joka synnyttää kulttuurillisen koheesion

Selvää on että mamujen virta muuttaa monta käytännön asiaa. Maahan tulvivien mamujen virta johtaa hyvistä arvoista ja periaatteista huolimatta siihen, että kaikki eivät ole yhtä arvostettuja työntekijöinä ja kansalaisina. Toiset osaavat suomea, ovat paremmin integroituneita yhteiskunnan rakenteisiin ja heille voi maksaa parempaa palkkaa. Jotkin ovat olleet vähän aikaa maassa eikä heillä vielä ole kielitaitoa eikä samantasoista sosiaaliturvaa kuin tänne aiemmin tulleilla. Syntyy erilaisuutta ja eriarvostusta ja joissain asioissa tämä on selkeästi hyvä asia. Ihmisten eriarvostus on voima, joka synnyttää tarpeen oppia ja samaistua niihin joilla tuota arvostusta ja rahaa on enemmän. Eriarvoisuus on voima joka synnyttää tarpeen samanlaisuuteen ja johtaa loppujen lopuksi kulttuurilliseen koheesioon. 

Lain edessä ja ihmisinä kaikki ovat luonnollisesti samanarvoisia. Eriarvostus liittyy tilanteeseen ja osaamiseen.

Suomen nykyiset lait tarvitsevat monta remonttia

Suomen nykyiset lait tarvitsevat monta remonttia ennen kuin uusi suomalainen identiteetti voi niihin ankkuroitua:

  • Suomalaisten syntyvyys on 1,7 lasta perhettä kohden. Tämä on liian vähän ja merkki siitä että täällä voidaan pahoin, vanhemmilta odotetaan liikaa ja heitä kohdellaan jollakin tavalla kohtuuttomasti. Jotain on muutettava.
  • Suomen säännöt ovat liian monimutkaisia mamuille, monille suomalaisille ja jopa suomen lakimiehille (esim. suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä on ylivoimainen jopa keskitason lakimiehelle). Niitä on yksinkertaistettava. 
  • Suomalainen järjestelmä on monissa aisoissa liian keskitetty ja liian holhoava. Se ei luo luottamusta siihen, että jokainen saa olla maksimaalisella tavalla mukana. Meillä on keskitettyä työmarkkinaa, sosiaaliturvaa etc…. jotka voitaisiin toteuttaa tehokkaammin hajauttamalla päätöksentekoa niin alas, kuin se kulloinkin on järkevää. Kaikesta ei tarvitsisi säätää yksityiskohtaista menettelyä – vastuun määrittäminen olisi monessa tapauksessa riittävä taso. Niin tehdään hyvin toimivassa perheessä ja yritystoiminnassakin. Annetaan vastuuta ja vastuullinen päättää itse menetelmistä, joilla hommansa hoitaa.  

 

 

4 thoughts on “Maahanmuuttajien ”mamujen” virta korvaa suomalaisen talvisota identiteetin uudella

  1. Yhteiskunta haluaa etteivät kaikki mene töihin!

    Törmäsin uutiseen, että poliisi haluaa kansalaisten käräyttävän alle 6 euron pizza-paikat.

    http://yle.fi/uutiset/poliisi_etsii_alle_kuuden_euron_pizzoja__vinkkeja_kansalaisilta_kaivataan/8374813

    Nämä pizza-paikat ovat juuri niitä joilla vaikeasti työllistyvät maahanmuuttajat saavat työtä vastaan rahaa. Se raha ei tule helpolla, mutta tuo työ tuo hyvinvointia Suomeen halvan ruoan avulla. Poliisi ja muut harmaantalouden sheriffit haluavat tehdä jonkun byrokraattisen kikkareen jolla "laillisesti" saa ilman veroja (esim. ALV verottomuus,…) tehdä pizzaa kunhan sen ympärille rakennetaan hirveä show poliitikkojen toimesta ja myös tarvittava byrokraattinen rakenne. Eihän nytkään jos myyt pizzaa 6 eurolla tarvitse veroja maksaa, mutta joudut käymään ison byrokratian mikä maahnamuuttajille on mahdotonta. Harmaan talouden ja byrokratianpurkutalkoot voisimme aloittaa poistamalla noilta poliiseilta määrärahat. 

    1. Byrokraatit eivät ymmärrä yrittämistä

      Byrokratia ja poliitikot eivät oikein ymmärrä yrittämistä, yrittäjien joustavuutta ja myöskään yrittäjän kunniaa, johon kuuluu itsenäisyys ja vastuun ottaminen omasta toimeentulosta. Jos maahantulijat haluavat paiskia perheensä kesken pienissä yrityksissään töitä ja sillä tavalla osoittaa etteivät tarvitse yhteiskunnalta esim. sosiaaliapua, pitäisi heille siitä nostaa hattua eikä järjestää poliisiratsioita. Nämä halpapizzojen torjuntatalkoot lienee kylläkin majoitus- ja ravitsemusalan etujärjestön Maran masinoimat ja niillä halutaan karsia oman liiton jäseniä uhkaavaa kilpailua. Suurempien toimijoiden eturyhmäpolitiikka ja julkisen byrokratia ovat siis löytäneet toisensa.

      Uudessa Suomessa oli viime viikolla hyvä artikkeli halpapizzerioiden talouden perusteista:

      http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/126188-maahanmuuttajayrittajien-poika-tata-suomi-ei-tajua-6-euron-pizzasta

      Hän kirjoittaa, että moni maahanmuuttajan pyörittämä pitseria on ”yhteisökeskeisestä kulttuurista tulevan yrittäjäperheen tai sen edustajan omistama”, kun taas suomalaiset keskimäärin ovat yksilökeskeisestä kulttuurista. Ravintolan kannalta tämä tarkoittaa Singhin mukaan sitä, että ”koko mamuperheen ja suvun jäsenten odotetaan osallistuvan perheyrityksen tukemiseen, eikä yhteisen elinkeinon edistämisestä lasketa työtunteja tai makseta kiinteitä palkkoja perheenjäsenille”.

  2. Myös tulijoilta vaadittava jotain

    Miksi nämä listat suomessa aina luettelee sitä, kuinka meidän on muututtava? Kohta varmaan naisten pitää ruveta huntua käyttämään ja miesten pitää kasvattaa parta.
     
    Tottakai meidän on sopeuduttava. Mutta myös tulijoilta tulisi vaihteeksi vaatia jotain. Kanadan malli käyttöön (http://www.cic.gc.ca/english/citizenship/cit-test.asp)! Pääset kansalaiseksi, jos osaat välttävästi kieltä, tiedät oikeutesi ja velvollisuutesi, tunnet yhteiskuntamme pääperiaatteet, tunnet historiamme pääpiirteet ja vannot noudattavasi maamme lakeja, sekä esivaltaa. Uskonnon saa toki pitää, mutta sen varjolla et saa erivapauksia. Jos et kykene tätä lupausta tekemään, niin voit toki mennä muuhun maahan. Kun olet saavuttanut kansalaisuuden, niin pääset hienoon seremoniaan ja saat kansalaisuustodistuksen. Maahanmuuttaja tuntee saavuttaneensa jotain saavuttamisen arvoista.

Comments are closed.

Related Posts

Yhteiskunta

2025

Väinö Linnan Pohjantähti-trilogiassa kuvataan, miten pappilan torpparipariskunta luki lipevän papin kirjoittamaa uutta torpparisopimusta tyyliin ”ellei pappilan etu muuta edellytä”. Sopimus ei tuntunut turvaavan tulevaisuutta sen