2 thoughts on “Miten hedgerahastojen pakkomyynnit vaikuttavat markkinoihin?”
Comments are closed.
Comments are closed.
Olen lisännyt Jyrkin Listalle kvartaalitulosten muistiinpanot. Aluksi muistiinpanoja on tehty laatuyhtiöiden listan osakkeille ja tarkoitus on laajentaa muistiinpanoja myös suurimpien Suomi-yhtiöiden osakkeille. On todennäköistä, että
Yleistä
Luin Puttosen kirjan. Se on hyvä ja selkeä.
Kirja jakautuu kahteen osaan kuten nimikin sanoo. Miten miljoona hankitaan ja miten se kulutetaan.
Alla joitakin Puttosen keskeisiä havaintoja
Yritykset investoivat, kasvavat, maksavat enemmän veroja ja lisäävät työvoimaa, jos sijoitetun pääoman tuoto (voitto) on riittävällä noin 7..8% tasolla. Yhteisöverojen tulevaa kevennystä kritisoidaan turhaan. Olennaista
Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen toimeksiannosta professori Samuli Knüpfer on nimitetty selvityshenkilöksi, jonka tehtävänä on arvioida mahdollisuuksia soveltaa Ruotsin rahastoeläkemallia (premiepension) Suomessa. Selvityshenkilön toimikausi päättyy tammikuussa 2027.
Ruotsin

FSA proposes enhanced transparency requirements on short selling
Englannin Financial Services Authority näyttää julkaisseen tuoreen dokumentin lyhyeksi myynnistä FSA’s Discussion paper 09/1 is entitled "Short selling"http://www.fsa.gov.uk/pubs/discussion/dp09_01_newsletter.pdf
Siihen on saatu jo tuoreita tuloksia syksyn lyhyeksimyynnin kiellon vaikutuksista.
J. Peltomäki
Tässä esim. Arturo Brissin (2008) tutkimuksesta, joka käsitteli lyhyeksimyynnin vaikutuksia kielletyissä osakkeista:
"Although the performance of the G19 stocks has been significantly worse
than for comparable firms, the negative returns of G19 stocks cannot be
attributed to short selling activities…. after controlling for short sales, the
performance of G19 stocks is still worse than for comparable firms."
Tämä johtaa yhä enemmän siihen, että näiden osakkeiden huonoon tuottoon vaikuttivat sijoitusgurujen pelottelut lyhyeksi myynnistä. Oma hypoteesini on, että sijoittajat pelkäsivät lyhyeksi myyjiä ja siksi myivät osakkeita. En tosin tiedä miten tätä selvittäisi…
Myös tuo FSA:n raportti suosittelee enemmän läpinäkyvyyttä, mutta ei kieltoa. Raportti on myös hyvää luettevaa, koska siitä voi huomata, että lyhyeksi myyntejä käyttävät monet muutkin kuin hedgerahastot.Lyhyksimyynti kiellolla todettiin olevan myös paljon negatiivisia vaikutuksia.
Toivottavasti nämä päätyvät meidän Suomen sijoitusgurujen lukemistoon…